Friday, February 19, 2010

Permata Hati


Baru sahaja saya menghubungi suami dari kejauhan. Bertanya khabar dan bercerita tentang keletah anak-anak... Alhamdulillah,..semuanya sihat. Segala tugas dan urusan berjalan lancar. Sempat saya menatap wajah-wajah jernih 3 permata hati saya yang sudah lena dibuai mimpi. Terasa menusuk ke sanubari kehangatan kasih sayang mereka ... dan betapa berertinya mereka pada kami ayah bonda... bergenang air mata ini mengenangkan saat kelahiran mereka yang punya kisah masing-masing. Paling memilukan kelahiran anak ketiga... Hampir-hampir saya kehilangannya bila dia dilahirkan pra matang 8 bulan secara pembedahan dengan beberapa komplikasi... Terbayang di fikiran saat-saat kritikal itu. Subhanallah... HasbiAllah... Dia menguji saya... Bila doktor menyatakan degupan jantungnya sangat lemah. Hujung-hujung jari halusnya kebiruan. Dalam inkubator, hanya terbaring seolah kaku. Tiada pergerakan fizikal melainkan kelihatan naik turun dada, tanda ada pernafasan. Tiada ucap bicara. Saya hanya merenung dan menatap wajah kecilnya di wad CCU. Manik-manik jernih mula menerjah turun mengenangkan keadaannya itu. Pergantungan saya tidak terlepas dariNya...Dia menguji keimanan saya ketika itu. Seminggu berada di CCU, akhirnya dia dipindahkan ke ruang recovery. Sudah ada pergerakan dan dibenarkan untuk breastfeeding. Hati saya senang sekali....Namun Dia menguji lagi hambaNya ini. Belum sampai 24 jam berada di ruang itu, permata hatiku ini dikejarkan kembali ke CCU kerana komplikasi pernafasan. Doktor bergegas untuk membantu. Tuhan,..SesungguhNya Engkau Maha Mengetahui betapa aku tidak ingin kehilangannya...Engkau mendengar doa hambaMu ini saban waktu memohon keselamatan permata hatiku ini. Hampir sahaja aku putus harapan ya Allah......Alhamdulillah, akhirnya permata hatiku ini mula menampakkan kemajuan. Dia sudah mula bergerak walau pun tidak kerap disamping mengalami hipotermia. Sering saya bisikkan pada telinganya kata-kata semangat bahawa dia akan sihat dan nanti akan dapat bertemu abang-abangnya yang menanti-nanti kepulangannya. Alhamdulillah dengan izinNya permata hatiku ini kembali pulih. Kini usianya mencecah 3 tahun dan merupakan kanak-kanak yang sangat aktif...Terima kasih Ya Allah. Moga permata-permata hatiku membesar dan menjadi anak-anak yang berakhlak mulia dan beramal soleh. Amiiin.

No comments: